Sunday, January 28, 2007

Nettverkstreff 17.januar

Onsdag den 17. januar var alle invitert til å delta på kurs hos Solør vgs. avd Flisa. Kurset var todelt og første delen var innføring i blogging. Det vil si aller først hadde vi en runde om hvor langt de forskjellige skolene hadde kommet i arbeidet. Det virker som alle er godt i gang. Solør vgs har måttet revurdere utgangspunktet for prosjektet noe, da vi må ha et grundigere kurs i tegneprogrammene enn jeg trodde. Vi er igang med bruk av IKT i undervisningen, i dokumentasjon og i bruk av Fronter. Det er første året vi bruker Fronter som læringsplattform, men jeg syns det fungerer bra. Elevene skal nå starte bruk av Photoshop og GIMP

Bloggingen virket grei når du først fant igjen kontoen og PASSORDET!! Dette må jeg visst skrive på nesa, skal jeg huske det. Det virket som alle fikk det til og det blir spennende å lese de andres blogger. Det går også an å legge ut bilder og sånt, så det må prøves. Jeg har invitert de to andre formgivingsfaglærerne som deltakere i bloggingen, så nå kan alle tre skrive her. Jeg håper at dette skal bli et fellesforum der vi kan vise hva vi gjør på Design og Håndverk.

Den delen av programmet som var viktigst for meg var delen om GIMP. Det var et nytt program for meg. Positivt at det finnes noe gratis og brukbart på nettet! Dette var et tegneprogram med mange muligheter, det ligner litt på Photoshop (light) og passer godt å bruke fordi elevene kan laste det ned på sin hjemmePC og bruke det der også. Det er faktisk så enkelt og så avansert at det passer for hele grunnopplæringen. Vi lærte flere fine ting, blant annet hvordan vi skulle lagre for å kunne bearbeide bildene mer senere.
IKT-gutta våre hadde lastet ned et 3D-program også, noe som het Google SketchUp, men dessverre rakk vi ikke å gå inn på det programmet så det får komme senere.

For Solør vgs som var vert for kurset virket det som alle lærte noe nyttig. Vi håper at alle trivdes og at maten smakte bra! En stor takk til IKT-avdelingen vår som hadde lastet ned og gjort alt klart på forhånd, slik at maskiner og program fungerte perfekt. :-))

No comments: